Vijf redenen waarom je je eerste versie zelf wilt redigeren

Het is één ding om een verhaal van begin tot eind op papier te krijgen. Dat alleen al is natuurlijk iets om supertrots op te zijn en daar wil je ook even bij stilstaan.
Maar wat daarna komt… het is voor de meeste schrijvers een ware marteling om je eigen verhaal te redigeren. En toch raad ik het iedereen van harte aan. Natuurlijk kun je een redacteur in dienst nemen die het redigeerwerk op zich neemt, maar het beste is wel dat je werk op dat moment dan al wel minimaal twee keer door jouzelf is geredigeerd. Waarom?
In dit blog geef ik je vijf redenen waarom ik mijn eigen verhaal altijd zelf eerst twee maal redigeer voordat ik er een professional naar laat kijken.

Plotgaten

De eerste keer dat je je verhaal opschrijft, maak je fouten. Dat kan ook niet anders. Het verhaal wordt immers niet in één ruk opgeschreven; je hebt ook je slaap nodig. Je gaat naar je werk en spreekt af met vrienden. En tussendoor werk je aan je verhaal. Het is logisch dat je zaken door elkaar heen gaat halen. Dat je vergeet dat je een bepaalde scène nog niet hebt geschreven. Of dat je de betreffende scène niet op de juiste plek hebt gezet. Je verhaallijn loopt daardoor niet helemaal lekker en dat ontdek je pas op het moment dat je je verhaal terugleest.
Zelfs met de grootste voorbereiding val je in die plotgaten. Sommige zijn klein en gemakkelijk op te lossen. Anderen hebben invloed op het gehele verhaal.

Spelling

Je zult merken dat als je spelling belangrijk vind tijdens het schrijven, dit jouw schrijfproces aardig in de weg kan zitten. Je bent dan niet meer bezig met je verhaal maar meer met de woorden. Met de zinsopbouw.
Voor mij vertraagt het mijn creativiteit. Als ik schrijf, zijn spelling en zinsopbouw ondergeschikt. Ik denk er niet eens zo zeer aan. Ik zit in een flow en heb maar één focus: mijn verhaal op papier krijgen. De spelling komt later wel.
Nadat je je verhaal op papier hebt gezet, is het tijd om spelling en zinsopbouw onder de loep te nemen. De eerste keer dat je je verhaal leest, vallen foutjes in spelling en zinsopbouw ook meer op omdat je de zinnen al hebt geschreven. Heb je gelijk de kans om dit te verbeteren!

Lezen

Een schrijver kijkt anders naar je verhaal dan een lezer. Als schrijver ben je druk bezig met het plot en de scènes op papier te krijgen. Als lezer kijk je ook naar het plot maar vooral ook of alle rode draadjes aan elkaar worden geknoopt. Of de opbouw goed is en er genoeg spanning in het verhaal zit. Of je karakters goed uit de verf komen.
Je eerste keer redigeren begint met je verhaal te lezen en op te schrijven waar het niet lekker gaat. Kleine foutjes kun je gelijk corrigeren. Grotere problemen kun je beter eerst even opschrijven en pas gaan aanpakken zodra je je verhaal uit hebt.
Door je verhaal dan zelf eerst te gaan lezen, vallen de grootste fouten je gelijk op en kun je dit aanpassen, nog voordat je verhaal bij je eerste proeflezer komt.

Minder werk voor je proeflezers

Heb jij wel eens een boek gelezen waarbij de fouten je zodanig irriteerden dat het de overhand nam ten opzichte van het verhaal?
Precies die ervaring wil je voorkomen als je je verhaal aan je eerste proeflezers geeft. Het is een spannende tijd want je verhaal wordt nu door iemand anders gelezen en beoordeeld. Iemand die het verhaal niet voor zich ziet zoals jij dat doet op het moment dat jij het opschreef. Ik ben op zo’n moment eigenlijk altijd blij dat ik de eerste versie zelf al heb geredigeerd. Vragen zoals “Komt het over zoals ik het wilde?” en “Is mijn verhaal goed genoeg, spannend genoeg, leuk genoeg?” houden je op dat moment al genoeg bezig.

Klein geheimpje: ik ontdekte dit nadat ik voor mijn tweede boek een proeflezer heb gevraagd mijn ongeredigeerde werk te lezen. Ik dacht dat ik het aardig goed had gedaan, maar mijn proeflezer vond plotgaten en dat resulteerde in nog grotere plotgaten en … ik kon wel janken. Je kunt wel zeggen dat ik door schade en schande wijs ben geworden.

Minder kosten voor een professionele redacteur

Als je werk door jou zelf al twee keer is geredigeerd en je hebt er al proeflezers naar laten kijken, dan kan dit in kosten schelen als je een redacteur in dienst neemt om je verhaal te redigeren. Immers, daarmee geef je aan dat je je verhaal al behoorlijk hebt opgeschoond en er (hopelijk) minder werk zal zijn voor de redacteur dan een ongeredigeerde versie.

Het geeft ook aan dat je een hoge level van professionaliteit hanteert. Je investeert tijd en energie in je verhaal om zo de best mogelijke versie in te leveren bij de redacteur. En daarmee kan de redacteur minder tijd nodig zijn om je verhaal door te gaan. Minder tijd = minder geld.

Redigeren is een groot onderdeel van schrijven. Misschien wel het grootste onderdeel. Met redigeren ontdek je precies hoe je verhaal in elkaar steekt. Het is zoals een quote die ik vandaag las:

“Editing is like killing your story and then slowly bringing it back to life.”

Het is bij tijden een marteling: het frustreert je tot het punt dat je het liefst wilt opgeven omdat er geen eind aan de fouten lijkt te komen en tegelijkertijd is het ook het proces waar jij voor jezelf het verschil maakt tussen het zijn van een schrijver of een auteur.

Fantastisch schrijfplezier gewenst!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *