Spanning

Spanning is essentieel voor een goed boek. Zonder spanning is je boek saai en geeft het de lezer weinig motivatie om je verhaal af te lezen. Goed gedoseerde spanning zorgt er voor dat je lezer zich vanaf bladzijde 1 vastbijt in jouw verhaal en het niet weer wil neerleggen totdat ze op de laatste bladzijde zijn aangekomen.

Best belangrijk dus om te weten hoe je spanning toevoegt aan je verhaal. Ik geef je een paar tips!

Creëer een probleem

Een verhaal waar alles van begin tot eind zonder problemen verloopt, is bijster saai. Dus je zult als schrijver problemen moeten creëren voor jouw personages. Maak deze problemen passend en groot genoeg om verschil te maken in jouw verhaal.

Een vrouw die niet de juiste tandpasta in de winkel kan vinden, heeft niet bepaald een groot probleem. De lezer zal zich daar echt niet druk om maken, en de vrouw wellicht een aansteller vinden als ze hierover zouden lezen. Maar als juist die tandpasta de enige is waar een bepaald bestandsdeel inzit, die nodig is om de vrouw’s zusje van een Magische Vloek te ontdoen, dan is dit wél een groot probleem. De lezer zal dan wel degelijk willen weten hoe dit afloopt.

Spanningsboog

Als schrijver mag je je lezer best wel een beetje plagen. Één manier om dit te doen is door spanning in te bouwen door middel van het concept van tijd. Oftewel, bouw een spanningsboog in in jouw verhaal. Dit houdt in dat jouw personage een niet voorzien probleem niet meteen kan oplossen, maar daarvan eerst nog de nadelen ondervindt. Deze nadelen maken dat het probleem nog groter voelt, dan het al is.

Hoe meer tijd je weet te creëren tussen het ontstaan van het probleem en het oplossen van het probleem, hoe meer spanning je kunt toevoegen aan je verhaal. Laat het probleem een beetje op de achtergrond meedeinen met je verhaal, zodat je lezer weet dat er nog iets is dat opgelost moet worden. Elke keer dat een nadeel boven water komt, zal de lezer zichzelf de vraag stellen: “Hoe gaat dit aflopen? Spannend!”

Creëer een lus

Wat hiermee bedoelt wordt, is dat je over elk element van je verhaal nadenkt. Als je in hoofdstuk 1 spreekt over een geweer aan de muur, zorg dan dat dit geweer in een later hoofdstuk terugkomt. Laat het afgaan. Zorg dat het gestolen wordt. Of bedenk iets totaal anders. Elk element heeft een doel in je verhaal. Ook zo kun je spanning opbouwen. Je lezer zal zich afvragen waarom er een geweer aan de muur hangt. Wat zou daarmee gebeuren? Je hebt dus de verantwoordelijkheid naar je lezer om erop terug te komen.

Liefdesverhoudingen

Liefde heeft bijna in elk verhaal een (grote) rol. Door te schrijven vanuit het perspectief van beide individuen, haal je de spanning uit je verhaal. Immers, de lezer weet van beide personen al hoe ze over de ander denken.

Spanning opbouwen door je vertelperspectief vanuit één van de twee personen te blijven houden, zorgt ervoor dat je lezer zich afvraagt hoe de ander over je hoofdpersonage denkt. Je kunt de lezer vervolgens op een gis-route zetten door de ander bijvoorbeeld domme dingen te laten zeggen waardoor je hoofdpersonage zich afvraagt of de ander hem/haar eigenlijk wel zo leuk vind. Zo kan de lezer mee gissen met je hoofdpersonage en dat maakt het verhaal extra leuk én geeft het extra spanning.

Tijdslimiet

Dit is iets anders dan tijd rekken, zoals we eerder aangaven. Een tijdslimiet is bijvoorbeeld in een verhaal over een kidnapping van essentieel belang. Door bijvoorbeeld de ouders slechts 48 uur te geven om het geld bij elkaar te krijgen, voordat de kidnappers hun kind zullen ombrengen, zorgt ervoor dat je als lezer wilt blijven doorlezen. Voeg wat problemen toe, bijvoorbeeld “het geld is op” of “vader wil niet toegeven aan de kidnappers”, en je lezer zal de nacht doorbrengen met zijn neus in jouw boek.

Afkijken

Kun je je nog dat ene boek herinneren die je niet kon neerleggen? Dat ene boek, die zo spannend was, dat je niet wilde stoppen met lezen? Ook al moest je de volgende dag naar school of werk, het kon je niet interesseren. Je moést weten hoe het zou aflopen.

Dat boek geeft je de beste informatie over hoe je spanning kunt inzetten in jouw verhaal. Pak het boek erbij en probeer te achterhalen, wat het was waardoor je die spanning in je hele lijf voelde en het boek niet wilde neerleggen. Kijk of je de essentie te pakken kunt krijgen en maak de vertaalslag naar jouw boek. Oftewel, kijk naar hoe jij diezelfde spanning kunt creëren in jouw verhaal.

 

Als jij sneller begint te typen terwijl je het verhaal vertelt, dan weet je dat je op de goede weg zit.

Fantastisch schrijfplezier gewenst!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *