Plot-aangestuurd verhaal

Vorige week heb je kunnen lezen over het schrijven van een karakter-aangestuurd verhaal. Hierbij staat het hoofdpersonage centraal in het verhaallijn. Deze week gaan we het hebben over een plot-aangestuurd verhaal. De ontwikkeling van hoofdpersonages zijn daarin wat minder belangrijk omdat het gaat om het verhaal zelf, de reden waarom je hoofdpersonage een transformatie zal doormaken.

Ik vertelde het vorige week al: een echt goed verhaal heeft ook een plot waarin je hoofdpersonage goed tot zijn recht komt. Waar hij bijvoorbeeld de eigenschappen moet aanboren die hij minder goed ontwikkeld heeft.

Maar hoe doe je dat? Hoe weet je nu welk plot goed aansluit bij je personages?

Geen nood, daar heb ik een paar fijne tips voor. Lees je mee?

Actie

Tegenwoordig lijken de boeken en de films niet eens zo zeer meer te gaan om de persoon, maar om wat er met hen gebeurt. Iets wat buiten hen ligt en wat een dreiging vormt voor niet alleen het hoofdpersonage maar misschien wel de hele wereld. Denk maar eens aan De Hongerspelen of De Labyrinth renner. Het verhaal stijgt boven de hoofdpersonen uit.

Woorden als page turner, actie, conflict – het moet allemaal terugkomen in het verhaal want anders pakt niemand het boek op. Het plot dient aan zoveel eisen te moeten voldoen, dat het voor elke schrijver een waar probleem kan zijn om een goed plot te verzinnen.

Wees gerust – het gaat niet alleen om de actie, het conflict en alle drama die daarbij komt kijken. Je kunt je focus dus prima bij je hoofdpersonages houden en het effect wat het plot op zijn leven zal hebben. Daarmee maak je je verhaal sterk – door je niet op de wereld te richten maar op je hoofdpersonage(s).

Groei

Een plot-aangestuurd verhaal moet genoeg karakterontwikkeling hebben om te laten zien dat je hoofdpersonage wel degelijk veranderd is aan het eind van je verhaal. Tegelijkertijd moet een karakter-aangestuurd verhaal genoeg plot hebben om je hoofdpersonages een reden te geven om te willen (of moeten) veranderen.

Door de vragen van vorige week te beantwoorden, heb je een heel helder idee waar je hoofdpersonage aan het begin van het verhaal staat.

Nu de vraag: waar wil je dat hij aan het eind staat? Is er bijvoorbeeld iets waar je hoofdpersonage niet blij mee is, wat hij wil veranderen, maar waar hij nog niet de motivatie voor heeft gevonden?

Is er iets of iemand met wie hij constant in gevecht is?

Kijk eens of het je lukt om twee of drie dingen op te schrijven waar je hoofdpersonage nu niet blij mee is en wat hij graag anders zou willen zien.

Motivatie

Je hoofdpersonage verandert niet zomaar. Veelal zijn de dingen waar hij tegenaan loopt, dingen die al jaren zo verlopen. Er moet dus iets gebeuren waardoor je hoofdpersonage de noodzaak begint te voelen dat er iets moet veranderen. En vooral dat hij nu net die persoon (en misschien wel de enige persoon) is om dat te gaan veranderen.

Zijn goal en motivatie moeten zodanig met het plot zijn verweven dat het voor de lezer duidelijk is dat alleen hij degene is die iets kan veranderen. Als zijn rol in het verhaal door iedere andere persoon zou kunnen worden opgepakt, dan is hij geen goede hoofdpersonage maar een pop aan touwtjes.

Elke persoon reageert anders op een situatie. Je wilt een plot hebben waar jouw personage volledig tot zijn recht komt, in goede én slechte zin.

Een goed voorbeeld van motivatie is Harry Potter. Hij ontdekte dat hij een tovenaar is. Zijn nieuwsgierigheid leidde hem naar Zweinstein, maar zijn link met Voldemort zorgde voor het Grote Conflict. Hij wilde helemaal vechten tegen deze machtige tovenaar, iemand die hij nog nooit had ontmoet en waarover hij de wildste verhalen hoorde, maar hij was de enige die het tegen Voldemort kon opnemen.

Een laatste tip

Wil je toch zeker weten of je verhaal nu plot- of karakter-aangestuurd is, kijk dan eens naar de vijand in het verhaal. Over het algemeen kun je daar namelijk direct aan afleiden wat voor soort verhaal je te pakken hebt:

Als jouw hoofdpersonage het moet opnemen tegen één specifieke vijand (zoals Sauron in de Lord of the Rings, Voldemort in de Harry Potter-serie of President Snow in de Honger Spelen, dan heb je een plot-aangestuurd verhaal te pakken.

Heeft jouw personage meerdere vijanden, of is hijzelf zijn grootste vijand, (denk maar aan de film A Beautiful Mind of de Game of Thrones-serie), dan heb je een karakter-aangestuurd verhaal in je handen.

Welke vorm je ook hebt of welke vorm je ook het meest aanspreekt, zorg er in elk geval voor dat je een verhaal hebt met fantastische karakters en een ijzersterk plot dat hen recht doet.

Fantastisch Schrijfplezier gewenst!

One thought on “Plot-aangestuurd verhaal

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *