FAQ

Welke vraag heb jij nu over het schrijven van een fantastisch verhaal en het schrijversproces? Dat is de vraag die ik je vorige week stelde om je deze week deze FAQ aan te kunnen bieden. Hieronder geef ik je antwoord op jouw vraag. Mocht je nu denken, shoot! Ik had ook een vraag! Stel ‘m dan vooral alsnog!

Ik wil een boek schrijven, maar het lijkt er nooit van te komen. Hoe weet ik of ik een goede schrijver ben?

Beginnen is één van de lastigste dingen als het op schrijven aankomt. In die fase wil je namelijk helemaal niet bezig zijn met deze vraag en alle (hoge) verwachtingen die daarbij komen. Daarbij denk ik niet dat je ooit een definitief antwoord op de vraag krijgt, want wie bepaalt of jij een goede schrijver bent? Een uitgeverij? Een lezer? Of jijzelf? Welk antwoord je ook geeft, het gaat je tegenhouden in het eerste wat je wilt doen: je verhaal op papier krijgen.
De beste tip die ik je kan geven is deze: schrijf je verhaal voor jouzelf. Besluit dat wat er ook gebeurt jij dit verhaal van jouw hoofd naar op het papier gaat zetten. Wees niet bezig met de vraag of het goed is of niet. Gewoon beginnen. Schrijven gaat niet om weten waar je naar toe wilt, het gaat erom dat je begint en terwijl je schrijft zul je ook het pad ontdekken waar je heen wilt met je verhaal.

Heb je een plot nodig om te beginnen met schrijven?

Nee, zeker niet. Het is voor veel schrijvers wel de fijnste manier, omdat ze met een plot een richtlijn hebben voor hun verhaal. Maar er zijn genoeg schrijvers die vanuit een losse hand beginnen te schrijven, zonder een idee van plot te hebben. Sommige schrijvers luisteren naar muziek om tot een plot te komen. Een liedje die ze telkens weer beluisteren en waarbij ze scènes bedenken. Ze beginnen deze op te schrijven en komen pas dan bij hun plot. Het schrijversproces begint niet bij het letterlijk schrijven; het begint al veel eerder. Het begint bij dat eerste idee, die eerste tonen van dat mooie liedje, dat eerste moment uit hun lievelingsfilm die ze voor de zoveelste keer aanzetten. Het plot komt vanzelf als ze -voor hun gevoel- doelloos scènes aan het opschrijven zijn.

Hoe kun je meer variatie in je spreekzinnen krijgen, dus dat er niet steeds staat: zei ik, of zei hij, of zei ik boos, blij etc. 🙂

Door synoniemen te zoeken! Kijk maar eens op google en vul het volgende in: synoniem zeggen. Je krijgt nu verschillende websites die je allerlei andere woorden voor zeggen geven.
De kunst is echter om zo min mogelijk woorden te gebruiken die aangeven dat een personage iets zegt. Veel beter is om te laten zien dat iemand boos is, of verdrietig of blij. Door je op het dialoog te richten en daarin de emotie te stoppen, is de hij zei – of een variatie daarvan – niet meer nodig of belangrijk.

Wat is een goed moment om een uitgeverij te benaderen?

Er komt veel kijken bij het schrijven van een fantasie verhaal en uitgeverijen willen weten of je verhaal goed genoeg zal zijn om te kunnen verkopen. Met een idee alleen zul je een uitgeverij niet over de streep trekken. Ze willen immers zien of je dat idee kunt waarmaken, of je de taal goed beheerst en of je goed bent in het vertellen van het verhaal op zo’n wijze dat dit lezers zal aantrekken.

Val niet in de valkuil dat de uitgeverij je verhaal nog wel zal oppoetsen. Als jouw verhaal nu al niet de beste standaard is die jij kunt leveren (met behulp van proeflezers en eventuele ingehuurde professionals), dan is de kans vrijwel nihil dat een uitgeverij dat voor jou zal willen doen.

Uitgeven in Amerika

Omdat mijn boek in het Engels is geschreven, besloot ik mijn boek uit te geven in Amerika. Daar werkt het anders met uitgeven. Je kunt een uitgeverij niet rechtstreeks benaderen. Zij werken namelijk met literaire agenten en dus zul je die moeten overtuigen om jouw boek aan te nemen. Ik begon pas literaire agenten te benaderen toen mijn verhaal al drie keer geredigeerd was. Het had al twee rondes proeflezers doorstaan en ik had een professionele redacteur ingehuurd om het verhaal op te poetsen.

Hoe zet je een geweldige bookboy/girlfriend neer?

Dit hangt helemaal af van wat jij een geweldige boy/girlfriend zou vinden. Als je als schrijver namelijk verbinding wilt creëren tussen twee personages, dan is stap 1 dat jij de grootste fan bent van de relatie van deze twee personages.
Een stap die je daarmee kan helpen is te onderzoeken welke relaties in boeken voor jou nu geweldig waren. Welk personage vond jij een geweldige boy/girlfriend? En waarom vond je dat? Wat deed hij of zij waardoor hij zo geweldig was? En vooral in de relatie naar de personage met wie hij een relatie heeft (of krijgt.

Wat zijn de voor- en nadelen van het uitgeven in eigen beheer?

Toen ik de keuze moest maken of ik zou doorgaan met het vinden van een literaire agent voor het uitgeven van mijn boek, of dat ik het onder eigen beheer zou gaan uitgeven, heb ik veel onderzoek gedaan naar het antwoord op precies deze vraag.

Voordelen

je hebt het volledige beheer over hoe je boek eruit ziet, hoe het verhaal loopt dat je vertelt en via welke verkoopkanalen je het boek beschikbaar stelt. Je kunt zelf bepalen hoe je boek in de markt wordt gezet en tegen welk tarief men het boek kan aanschaffen.

Nadelen

precies hetzelfde als de voordelen. Het kan lastig zijn om zelf de keuzes te moeten maken. Een uitgeverij heeft nu eenmaal de ervaring van meerdere uitgegeven boeken en kent de markt zoveel beter dan jij. En toch kan precies dat ook een nadeel zijn. Een uitgeverij kan vastgelopen zijn in wat voor hen verkoopt dat ze alle andere soorten verhalen opzij leggen zonder deze een blik waardig te geven. Ze kijken niet naar het verhaal dat je vertelt, maar naar de eerste paar pagina’s en naar jouw email over hoe jij het verhaal verkoopt. En als jij niet zo goed bent in het verkopen van je eigen verhaal, oftewel niet de dingen zegt die zij willen horen, dan zullen ze je verhaal aan de kant schuiven.

Voor mij was de keuze om in eigen beheer uit te geven uiteindelijk gebaseerd op maar één gegeven: als ik wil dat mijn verhaal er komt, dan is de enige zekere optie: het uitgeven in eigen beheer. Het wachten op het oordeel van een ander of mijn verhaal goed genoeg was, daar was ik klaar mee. Ik besloot dat ik er het beste verhaal van zou maken en dat ik er niet rijk van hoefde te worden. Het enige wat belangrijk voor mij was, dat ik mijn fantasie aan de wereld zou geven.

Ik ben net begonnen met mijn verhaal en nu willen mensen weten waar het over gaat. Hoe ga ik hiermee om?

Een typisch schrijversprobleem. Mijn antwoord? Geef geen antwoord op de vraag. Zeker als je nog bezig bent met de eerste versie van je verhaal, is de inhoud voor jou ook nog nieuw. Als je dan gaat vertellen waar je verhaal over gaat, zal er onzekerheid en twijfel in je stem meekomen. Je zult in je enthousiasme dingen uit je plot verklappen. Tegelijkertijd zul je merken waar in het plot je nog gaten hebt. Dat kan ook niet anders want je verhaal is nog niet klaar.
Als mensen je vragen waar je verhaal over gaat, verzin dan een kort antwoord waarmee je eventuele volgende vragen ook gelijk mee van tafel veegt. Zoiets als ‘dat kan ik je nu nog niet vertellen!’ en zeg het met een knipoog. Het is geen serieuze vraag in dit stadium dus je hoeft er ook niet serieus op te reageren.

 

Dank jullie wel voor de vragen die ik kreeg. Ik hoop dat mijn antwoorden je helpen om verder te gaan met je Fantastische Verhaal! Jij, die mijn schrijftips leest. Jij die elke week weer de moeite neemt informatie op te zoeken en door te nemen om een nog betere schrijver te worden.  Het zit allemaal al in je, dus… waar wacht je nog op?

Fantastisch Schrijfplezier gewenst!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *