Familiebanden

Een verhaalidee begint meestal maar met één persoon; de hoofdpersoon. Terwijl de schrijver nadenkt over wat deze persoon allemaal zal meemaken, komen ook andere personages voorbij. Soms voor eventjes. Soms voor een lange tijd.

De schrijver vertelt wat de hoofdpersoon zal meemaken… en vergeet daarbij soms te vertellen waar hij vandaan komt. Of beter gezegd; bij wie hij vandaan komt.

Is familie belangrijk?

In Fantasy, vooral in de Young Adult categorie, lijkt de familie vaker niet dan wel aanwezig te zijn in het leven van de hoofdpersoon. Ouders leven niet meer of interesseren zich niet echt voor de hoofdpersonage. Ze spelen, net als eventuele zussen en broers, vaak op de achtergrond mee. De relatie tussen hoofdpersoon en familie is niet zo belangrijk, lijkt de boodschap.

Het gaat immers om de liefde tussen hoofdpersoon en de Onsterfelijke (zoals Twilight of Fallen). Of het gaat om de reis die de hoofdpersonage moet maken (zoals Percy Jackson of Harry Potter).

En toch wil je de familie niet als onbelangrijk zien. Dit zijn immers de mensen waar jouw hoofdpersoon vandaan komt. Waar hij bij is opgegroeid. Van wie hij heeft geleerd wat goed is en wat slecht is.

Leer de familie kennen

Als je verhaal niet gaat om wat er zich afspeelt in de familie, dan is het voor veel (beginnende) schrijvers niet interessant om na te denken over wie deze mensen zijn.

Een goed verhaal doet je ook niet zo stilstaan bij de familieleden en of ze wel dan niet aanwezig zijn. Totdat iemand je vragen gaat stellen over het verhaal. Zo las ik ooit een stuk over Twilight. De persoon in kwestie wond zich behoorlijk op over het feit dat de vader van Bella niet doorhad in welke gevaarlijke situaties zijn dochter zich telkens bevond.

Begrijpelijk, vond ik. Het verhaal is een Young Adult en daarin zijn familieleden vaker niet dan wel aanwezig. Misschien wel omdat die leeftijdscategorie het leven graag zonder bemoeienis van hun ouders door wil gaan.

Toch denk ik dat het je verhaal verrijkt, als je wel een duidelijk aanwezige familie hebt. En dan heb ik het niet over Ome Henk, Tante Truus en al die tig neefjes en nichtjes.

Familie verrijkt jouw hoofdpersoon

Kies een paar familieleden die het karakter van jouw hoofdpersoon duidelijk maken. Een irritante oom, die telkens het bloed onder de nagels vandaan haalt met zijn flauwe grapjes. Of de vader die uit bezorgdheid elke dag zijn dochter naar school brengt. Of die zus waar je hoofdpersoon eigenlijk een beetje jaloers op is, omdat zij alles voor elkaar lijkt te krijgen bij de ouders. Ook kun je kiezen voor een dier. Bijvoorbeeld de hond van oma die jouw hoofdpersoon altijd komt begroeten. Via de familie krijg je een duidelijker beeld van jouw hoofdpersoon. Zo leer je hem of haar nog beter kennen.

Maak het visueel

Het loont om een familieboom te maken van jouw hoofdpersoon. Zelfs al zul je nooit een woord over ze schrijven. Geef je hoofdpersoon een geschiedenis.

Beantwoord vragen als: heeft hij broers of zussen? Zijn de ouders nog bij elkaar? Met wie in de familie is er altijd problemen? Hoe is de band tussen hoofdpersoon en zijn oom of tante? Is er een familiegeheim en wat is dat dan voor geheim? Weet je hoofdpersoon dat eigenlijk wel (of komt hij daar achter tijdens je verhaal)?

Geef alle personen een naam om ze echter te maken. Geef ze beroepen. Geef ze een plek in het dorp of de stad waar je hoofdpersoon woont. Komt de oom met zijn dochter bijvoorbeeld elke zaterdag bij de bakker? Heeft de moeder een eigen bloemenwinkel? Heeft de net gescheiden zus haar zinnen gezet op de leraar van haar jongste dochter?

Het leuke van het verzinnen van de familie is, dat jouw hoofdpersonage daardoor échter wordt. Je gaat de familie voor je zien en je ziet waar je hoofdpersoon zijn of haar karakteristieken vandaan heeft. Ook leuk om de familieboom in plaatjes te maken zodat je bij het omschrijven altijd kunt afkijken van het plaatje. Superhandig toch?

Fantastisch Schrijfplezier gewenst!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *