Een Schrijver’s Missie

Soms zit je zo in het verhaal, dat je eigenlijk niet eens meer weet waarom je nu juist dít verhaal schrijft. Dat wil niet zeggen dat je ineens tegen writer’s block aanloopt. Mocht je ook maar een beetje op mij lijken, dan herken je vast het lethargische effect wat schrijven soms op je heeft. En die ene vraag: “Waarom doe ik dit eigenlijk?”

Het hebben van een missie werkt inspirerend. Het geeft je een schop onder de kont, als je het gehele idee overhoop wilt schieten. Het geeft je energie als het je maar niet lukt om die ene scène te schrijven. En het helpt je met de focus te houden op je einddoel: jouw verhaal op papier.

Wat staat er in een missie? Ik geef je puntsgewijs een handleiding hoe je deze kunt schrijven én als voorbeeld geef ik je mijn Schrijver’s Missie.

Wie ben je?

Omschrijf jezelf. Schrijf op wie je bent als je schrijft. Zeg niet alleen “Ik ben een schrijver” maar schrijf ook op waarom je je zo omschrijft. Wat geeft schrijven je?

Bijvoorbeeld…

“Ik ben een Fantastische Schrijver. Via mijn verhalen ontsnap ik uit de wereld en schep ik mijn eigen Fantastische Wereld. Schrijven geeft me liefde, lust, drama en conflict en het helpt me mijn eigen sores in perspectief te zien en op te lossen.”

Het idee

Op het moment dat je het idee kreeg voor dit verhaal, zul je ongetwijfeld heel veel energie hebben gevoeld. Je werd blij van het idee. Je voelde van alles borrelen. Schrijf eens op wat het idee met je deed. Waarom kies je er voor om juist nu dit verhaal te schrijven? En waarom ben jij de aangewezen persoon om dit verhaal te schrijven?

Bijvoorbeeld…

“Het verhaal van Sophia brengt mij precies dat wat ik nodig heb; een ontdekkingstocht. Sophia’s verhaal haakt in op mijn eigen onzekerheden en laat mij alle kanten van mijn eigen fantasie ontdekken. De vele raakvlakken tussen mij en Sophia maakt dat ik de uitgelezen persoon ben om haar verhaal te schrijven.”

Wie is je lezer?

Het helpt om te weten voor wie je schrijft. Schrijf je voor volwassenen en ga je helemaal all-in met alle scènes? Of hou je het liever wat gedeisd en schrijf je daarom voor een wat jonger publiek?

En wat voor type persoon is jouw lezer? Houdt hij of zij van volledig nieuwe werelden waar niets te gek is? Of zijn ze meer het type voor een verhaal dat zich afspeelt in onze eigen wereld?

Bijvoorbeeld…

“Mijn lezer houdt van verhalen waarin alles mogelijk is, maar waarbij wel de ‘gewone wereld’ als uitgangspunt wordt gehouden. Sophia is in onze wereld opgegroeid en komt in ongewone situaties terecht. Mijn lezer kan daardoor met haar meegroeien en net zo verrast reageren door de verschillende plottwists. Mijn lezer is ofwel een Young Adult (15-25 jaar), ofwel houdt van verhalen die geschreven zijn voor Young Adults.”

Het doel

Wat is de reden van het schrijven van nu juist dit boek? Wat maakt het anders dan al die andere boeken die al gepubliceerd zijn? Wat zijn de Unique Selling Points, oftewel, wat biedt jouw boek dat in geen enkel ander boek wordt aangeboden? Zoals een combinatie van bijvoorbeeld de Hongerspelen in de ruimte.

Bijvoorbeeld…

“Doordat Sophia op haar 26e nog maagd is, snij ik een onderwerp aan die nog altijd als taboe kan worden bestempeld. Er is een maatschappelijk idee ontstaan, dat je een reden zou moeten hebben om na je 20e nog maagd te zijn; religie bijvoorbeeld. Sophia’s verhaal doorbreekt dat idee.

Daarnaast behandelt Sophia’s verhaal een andere intrige die ik nog niet vaak ben tegengekomen in boeken: dromen. Hoe vaak komt het wel niet voor dat je droomt en dénkt dat je wakker bent of andersom? En wat als je in je droom ineens een andere leeftijd hebt? Wat zegt dat dan? Ook dit aspect komt aan bod in Sophia’s verhaal.”

De duur van dit schrijfproject

Niets werkt zo goed als het hebben van een deadline. Dan werk je ergens naar toe en dat zorgt dat je in actie blijft. Maak het een realistische duur; een boek van 75.000 woorden schrijf je misschien in een maand tijd, maar hou ook rekening met het redigeerwerk en de vele plotgaten die je ongetwijfeld zult vinden als het verhaal eenmaal op papier staat.

Bijvoorbeeld…

“De duur van het project heb ik verspreid over 5 jaar; een jaar voor elk boek. Sophia’s verhaal is niet in één boek te vangen en verdient het om goed te worden verteld. Het eerste boek wordt in juli 2017 onder eigen beheer uitgegeven.”

Zet alles nu onder elkaar en je hebt je Schrijver’s Missie. Print het uit en hang het naast je werkplek. Mocht je beginnen te twijfelen waarom je dit verhaal schrijft, lees dan nog eens je Missie terug.

Fantastisch schrijfplezier gewenst!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *