Een redacteur inhuren: wat moet je weten?

Voordat een boek wordt gepubliceerd, heb je het verhaal meerdere keren gelezen en herschreven. In de acht stappen van het schrijfproces worden de stappen omschreven die voor jou, als schrijver, van toepassing zijn. Hierna komt het uit handen geven van je verhaal aan professionals zodat zij ervoor kunnen zorgen dat je boek 100% klaar is voor publicatie. Denk hierbij aan de designer die je boekkaft ontwikkelt, de vormgever die de binnenkant van je boek onder handen neemt en de redacteur die inhoudelijk op je tekst ingaat. In dit blog zullen we alle ins en outs delen met jou over het inhuren van een redacteur.

Soorten redacteuren

Wat een redacteur doet is een uitgebreide vraag waar niet een pasklaar antwoord op te geven is. Dit heeft te maken met het feit dat je verschillende soorten redacteuren hebt en zij helpen je met verschillende aspecten van je verhaal. Er is niet één redacteur die al het redactiewerk uit je handen neemt, en het is dan ook aan te raden met meerdere mensen in zee te gaan om ervoor te zorgen dat je boek het beste van het beste wordt. Maar welke redacteur doet wat, en vooral, welke soort redactie heeft jouw boek nodig?

Laten we wat dieper ingaan op wat voor soorten redacteuren er zijn en wat hun (hoofd)taken zijn.

Inhoud-, ontwikkelings- en structuurredactie

In het Engels wordt dit developmental of content editing genoemd, oftewel ontwikkeling- en inhoudredactie. Een hele mond vol, maar wat het eigenlijk inhoud is dat de redacteur kijkt naar de structuur en opbouw van je verhaal, zwakke punten en tegenstrijdigheden in het plot en verhaallijn, de flow van je verhaal en of de karakters goed uitgewerkt zijn.

Deze vorm van redactie helpt met het verfijnen van je ideeën en zowat elk element van je verhaal wordt bekeken. Je krijgt te horen wat werkt en wat niet, en alles wordt vervolgens in een gedetailleerde rapport uitgewerkt. Ook zal je manuscript van opmerkingen worden voorzien. Deze redactievorm is een belangrijke stap, die je zeker niet wilt overslaan!

Voor veel schrijvers is dit de eerste stap in het professionele redactiewerk. Je wilt je manuscript immers niet laten proeflezen of formatteren als het verhaal in de basis nog niet goed staat! Fantasy Schrijfcoaching biedt deze vorm van redactie aan in haar Manuscript Analyse.

Regelbewerking

Deze vorm van redactie richt zich op de inhoud en flow van jouw verhaal, en dan specifiek op zinsniveau. Het wordt ook wel ‘stilistische bewerking’ genoemd, omdat het zich concentreert op stijl in plaats van mechanica. Met andere woorden, het valt nog steeds onder de paraplu van Inhoud-, ontwikkelings- en structuurredactie, maar het is nauwkeuriger. Bij regelbewerking kijkt de redacteur naar woordgebruik, vertelperspectief, tijd, en geeft daarnaast gedetailleerde suggesties over hoe de tekst kan worden versterkt.

Let op: regelbewerking gaat niet over de mechanische kant, oftewel spelling en grammatica, maar richt zich meer op de creatieve kant van het verhaal.

Tekstcorrectie

Als je er eenmaal zeker van bent dat je de grote problemen van je boek hebt opgelost en de nodige herschrijvingen hebt gedaan, is het tijd om een redacteur in te huren voor tekstcorrectie. Deze vorm van redactie richt zich specifiek en alleen op spelling, grammatica, hoofdlettergebruik, dialoog, gebruik van cijfers, en herhaling van en tegenstrijdigheden in woordgebruik.

Het zou de lezer immers behoorlijk afleiden als je voortdurend enkele en dubbele aanhalingstekens door elkaar heen gebruikt, of het woord ‘restaurant’ verkeerd spelt. Tekstcorrectie zorgt ervoor dat dergelijke fouten niet voorkomen, dus de tekst is zo sterk mogelijk zodat je lezer 100% gefocust blijft op het verhaal. Fantasy Schrijfcoaching biedt tekstcorrectie aan in de vorm van eindredactie.

Proeflezen

De meeste schrijvers denken dat redacteuren al het vereiste proeflezen van onze tekst doen, maar dat is niet altijd het geval. Soms is het de proeflezer die dingen afrondt.

Proeflezers kijken met een kritische blik naar je tekst om ervoor te zorgen dat er geen spelling- of grammaticafouten in de definitieve versie van je boek terechtkomen. Ook kijken ze naar spatiegebruik, pagina- en woordafbrekingen, bijschriften bij illustraties, paginanummers, inhoudsopgave en of de marges goed (en consistent) zijn uitgelijnd. Een proeflezer stuur je dus de geformatteerde versie van je boek; de versie die je wilt gaan uploaden naar het zelfuitgeefplatform van je keuze.

Let wel: deze ronde is geen professionele redactie. De meeste problemen zullen in deze fase zijn opgelost en proeflezen moet dan ook echt gezien worden als de laatste check op essentiële fouten die alle andere ogen hebben gemist.

Feiten controleren

In deze redactievorm worden de feiten in je boek gecontroleerd op correctheid. Denk bijvoorbeeld aan historische feiten, zoals de data en locaties van belangrijke gebeurtenissen die je in je verhaal hebt opgenomen.

Een feitenchecker noteert alle feitelijke verwijzingen in je verhaal en bevestigt deze vervolgens zorgvuldig via externe bronnen. Als ze onnauwkeurigheden ontdekken, zullen ze je hierop wijzen. Dit type bewerking van manuscripten is vooral cruciaal als je non-fictie schrijft. Redacteuren die zijn gespecialiseerd in non-fictie zijn vaak ook ervaren fact-checkers. In fictie zal deze redactievorm wat minder belangrijk zijn, tenzij jouw verhaal zich afspeelt in onze wereld en gebaseerd is op waargebeurde, historische en/of wetenschappelijke feiten.

Wat kost het?

Het werk dat een redacteur doet is niet gratis, en juist daarom wordt deze stap (helaas) door veel indie-auteurs overgeslagen. Dat is ook wel begrijpelijk als je kijkt naar wat redactiewerk kost. Een redacteur biedt vaak verschillende redactievormen in één of meerdere pakketten aan. Hoe meer redactievormen je afneemt, hoe goedkoper het per redactievorm wordt. Tekstcorrectie staat daar vaak los van omdat hiervoor gemiddeld een tarief van 1 tot 3 eurocent per woord berekend wordt.

Ben je aan een beperkt budget gebonden, dan kun je bepaalde redactievormen over laten aan goede kritiekpartners, alpha-lezers of beta-lezers. Maar zorg dat je voor inhoud-, ontwikkelings- en structuurredactie alsook tekstcorrectie een professionele redacteur inhuurt. Dit zijn twee redactievormen die voor elk gepubliceerd boek noodzakelijk zijn en die je, als indie-auteur niet wilt overslaan.

Waar vind je een redacteur?

Op basis van je budget kun je op zoek gaan naar een redacteur die bij jou past en je verhaal kan geven wat het nodig heeft. Een simpele zoekopdracht in Google geeft gelijk al duizenden mogelijkheden waardoor je misschien door de bomen het bos niet meer ziet. Breng het in dat geval terug naar de basis: wat heb je nodig?

Redacteuren heb je in alle vormen en maten. Het is niet per definitie zo dat hoe meer je betaalt, hoe hoger het niveau van redactiewerk je terugkrijgt. Op websites als Fiverr.com of freelance.nl heb je veel redacteuren, met verschillende tarieven op basis van de ervaring die ze meenemen. Een redacteur die net haar diploma op zak heeft, heeft wellicht nog niet veel ervaring, maar kan wel precies zijn wat je verhaal nodig heeft.

Waar wil je op letten bij het kiezen van een redacteur?

Kijk als eerste of de redacteur een eigen website heeft. Het is geen must, maar het geeft je wel alvast de nodige handvaten. Je kunt immers lezen welke ervaring ze hebben, of ze referenties hebben en aan welke boeken ze hebben meegeholpen. Alleen al kijkend naar de teksten op hun website geeft je een aardig idee over hun professionaliteit. Kun je bijvoorbeeld veel typfouten vinden, dan is deze redacteur niet iemand die je voor tekstcorrectie wilt inhuren.

Vind je op hun website een duidelijke uitleg van hun diensten (mét kosten!), dan is dat een plus; je weet immers gelijk waar je aan toe bent.

Het contact met een redacteur is ook belangrijk; je wilt werken met iemand waar je je comfortabel bij voelt. Je moet hem/haar vragen kunnen stellen, en daarop netjes antwoord terug krijgen. Ook helpt het als de redacteur ervaring heeft met het genre waarin jij hebt geschreven, maar dat is geen must.

Een goede ‘test’ of je een professionele redacteur te pakken hebt, is het vragen om een proefredactie. Dit houdt in dat de redacteur een bepaald aantal woorden van je ontvangt en deze vervolgens op basis van de door jou aangevraagde redactievorm gaat redigeren. Als je de tekst weer terugkrijgt, kun je beoordelen of deze redacteur past bij wat jij zoekt. Een proefredactie is over het algemeen gratis. Een redacteur kan er echter wel een klein bedrag voor vragen, maar veelal bieden ze je wel de mogelijkheid die kosten te verrekenen met het eindtotaal als je hen inhuurt voor de volledige redactievorm.

Soms verwijzen redacteuren je naar een standaard proefredactie die zij op hun website hebben staan. Dit geeft je wel wat informatie, maar het is wel een beetje tricky. Het is namelijk gebaseerd op één bepaalde genre, veelal van een onbekende schrijver, en het zegt niets van hun huidige level van redigeren of wat ze juist met jouw tekst kunnen doen. Vraag daarom altijd alsnog om een proefredactie van een stuk tekst dat jij aanlevert. Weigert de redacteur je deze proefredactie, dan is dat een rode vlag en genoeg reden om verder te kijken.

Als laatste, zorg dat je duidelijke (schriftelijke) afspraken maakt met je redacteur, ook wat betreft de betaling. Wil je hierin geen risico lopen, dan is het inhuren van een redacteur via een platform als Fiverr.com een aanrader. Je betaalt de kosten voor redactie namelijk aan hen, en dit wordt pas aan de redacteur uitbetaalt als jij de redactie hebt teruggekregen én hebt goedgekeurd.

Fantastisch Schrijfplezier gewenst!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.