Achtergrondinformatie

Elk verhaal heeft achtergrondinformatie nodig want met deze informatie kan een lezer zich sneller en beter verbinden met jouw hoofdpersonage(s). Tegelijkertijd wil je deze informatie gedoseerd geven. Niets is zo vervelend als het moeten worstelen door een info-dump. Zo heb ik ooit eens een boek gelezen waarbij het begin zo’n 100 pagina’s aan achtergrondinformatie telde. Het ging over de geschiedenis van die Wereld, de gebruiken en gewoonten, de klederdracht, de hiërarchie. Allemaal superinteressant – als ik een geschiedenisboek had willen lezen.
Maar dit verhaal was geen geschiedenisboek. Het was een verhaal dat gebaseerd was op de Zes Zwanen, het sprookje van Grimm.
Uiteindelijk vond ik het een prachtig boek, maar die eerste 100 pagina’s waren een doorn in mijn oog en bood naar mijn mening weinig extra’s voor het verhaal zelf.
Wat in dit boek fout ging is duidelijk; de klassieke info-dump. Hoe dit anders had gekund, en wat jij daar als schrijver van jouw Fantastische Verhaal uit kunt leren, vertel ik je nu!

Locatie in het boek
Achtergrondinformatie heeft geen vaste locatie, maar hoort naar mijn idee op elke plek in je Fantastische Verhaal. Met andere woorden: gebruik niet alleen het begin van je verhaal voor het geven van de belangrijke achtergrondinformatie, maar druppel het gedoseerd door je hele verhaal heen.
Voeg het toe in dialogen. Maak het duidelijk via de acties die je hoofdpersonage neemt. Of -als je vanuit het ik-personage schrijft- laat je hoofdpersonage mijmeren over de verschillen tussen haar eigen wereld en de wereld waarin ze terechtgekomen is.

Ken je Wereld
Achtergrondinformatie is voor jou als schrijver ontzettend belangrijk. Je wilt je hoofdpersonage leren kennen voordat je zijn of haar verhaal gaat opschrijven. Een goede manier om dit te doen is om uit te gaan schrijven waarom je hoofdpersonage doet wat hij/zij doet, wat hij/zij heeft beleefd voordat jouw verhaal begint maar ook hoe jouw Wereld is ontstaan en welke gewoonten en gebruiken van toepassing zijn.
Voor de Somnia Series heb ik veel scènes geschreven die nooit in de serie terecht zullen komen. Waarom? Omdat die scènes mij als schrijver helpen een duidelijker beeld te krijgen van de Wereld die ik heb geschapen. En dat beeld zal mij helpen met het vertellen van het verhaal van mijn hoofdpersonage Sophia.

Het tweede boek uit een serie
Het is wat ongebruikelijk maar er zullen altijd lezers zijn die beginnen in een tweede (of latere) boek uit een serie omdat dat verhaallijn hen meer aanspreekt dan het eerste boek of omdat ze simpelweg niet op de hoogte zijn dat ze het tweede boek uit een serie in handen hebben.
Ook in een serie is achtergrondinformatie belangrijk, echter hierbij zijn wat extra uitdagingen van toepassing. In boek 2 zul je altijd even terugblikken op wat in boek 1 is gebeurd, maar je wilt niet alles opnieuw vertellen. Dat ontneemt de lezer van de wil om alsnog boek 1 op te pakken. Het terugblikken zou genoeg moeten zijn om de lezer te prikkelen alsnog boek 1 te willen lezen, door alleen die punten te behandelen die van belang zijn voor het tweede boek. Kort en krachtig, en vooral een beetje teasend. Dan heb je een goede terugblik te pakken.

Achtergrondinformatie geeft diepgang aan je verhaal, maar niet alles hoeft te worden verteld. Vertrouw erop dat hoe beter jij de achtergrond van jouw personages en jouw Wereld kent, hoe beter de achtergrondinformatie wordt verteld door de acties van jouw personages en de situaties die gebeuren in jouw Wereld.

Fantastisch schrijfplezier gewenst!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *